Anne-Lise BROYER

Regards de l'égaré

With her series “Regards de l’égaré”, Anne-Lise Broyer combines drawing with black & white photographs. She was inspired by the writings of Marguerite Duras and particularly by the notion of Inside and Outside. Thus, she seeks this intimate writing / landscape confrontation by mixing the two mediums, until finding the “negative landscape” on a mat, neutral photosensitive support. .

Madame Air

Chapter 1. I send you a new novel “The dream is a second life”.

Thus begins Aurélia de Gérard de Nerval and it is under this adage that this project is built. A female character haunts the Museum of Romantic Life in Paris: Madame Air. She is at the same time George, Rachel, Maria, Pauline, Sophie, Aurore… Madame Air is all these women, artists and muses at the same time.Taking into account the architecture and the characteristics of the place, it will be a question of considering the museum as the receptacle of this reverie.

Chapter 2. Leave greenery …

While Chapter 1. gives more of the intimate life of the writer, Leave Green … is more metaphorical and takes the form of a bucolic theater. Proceeding from the same femininity, this is to show the place where the writing originated. It’s like stepping back into the wilderness of the writer’s childhood.

Solo Shows

2019 

Journal de l’œil (Les Globes oculaires), Folia Gallery – Paris.

2018
Madame Air (Je vous envoie un nouveau roman), Musée de la vie romantique, Paris.

Madame Air (Laissez Verdure), Domaine de Nohant, Berry.
Regards de l’égaré (troisième chant) Mulhouse biennal of photography, Fine Art museum.

2017
Journal de l’œil (extrait), la Galerie Particulière – Foucher/Biousse, Bruxelles.

2016
Elle est ravissante, Saint-Séverin gallery, Paris.
Regards de l’égaré, La Galerie Particulière, Paris.

Au Roi du bois during the Festival Itinéraire des photographes voyageurs, Bordeaux.

2015
Carnet d’A, La Galerie Particulière, Bruxelles.

2014 
Vermillon, Comptoirs pour la jeune photographie, Arles. 

2013 
Le Marin de Gibraltar, La Non-Maison, Art Center, Aix-en-Provence. 
Au Roi du bois, Pampelune (Espagne) MAPAMUNDISTAS 2013
Vermillon, Pampelune (Espagne) MAPAMUNDISTAS 2013
Au Roi du bois, Bilbao (Espagne) Sala Rekalde, MAPAMUNDISTAS 2013 

2012
Leçons de Sainte-Victoire et Vermillon, La Galerie Particulière 1 & 2, Paris.
Carnet d’A., Artothèque de Vitré.

2011
Au Roi du bois, TEA (Tenerife, Espagne) 

Quatrain, La Roche-sur-Yon museum (La Roche-sur-Yon)  
Des journée entières dans les arbres, exhibition in collaboration with Mahut, Artothèque (La Roche-sur-Yon) . 
Fading, exhibition in collaboration with N. Comment, Artothèque (Pessac). 

2009
Anne-Lise Broyer, photographies, monographic exhibition, VU’ gallery (Paris)

2008
Le Courage des Oiseaux, L’Imagerie (Lannion).
Au Roi du bois, chapitre II, Maurice Eliot Cultural Center (Epinay-sous-Sénart).
Lieux-dits, Maurice Eliot Cultural Center (Epinay-sous-Sénart).

2007
Lieux-dits, monographic exhibition, Maison d’art Bernard Anthonioz (Nogent-sur-Marne).
Fading, Ethnographic museum of Brno (République Tchèque).

2006
Fading, French Institute of Prague gallery.
Fading, Made gallery, during the «month of photography» in Paris.  

2005
Le Ciel gris s’élevant (paraissait plus grand), Granit’s theater gallery, National scene, Belfort.

Group Shows

2019
Quelque chose noir, commissariat Fanny Lambert, Galerie Gradiva, Paris.
Dans l’atelier, la création à l’œuvre, creation with Jérôme Zonder and Laurent Pernot, commissariat Dominique de Font-Reaulx et Léa Bismuth, Delacroix museum, Paris.

2017
Being Beauteous with Nicolas Comment, Amaury da Cunha and Marie Maurel de Maillé, L’Imagerie, Lannion

2016
Dépenses, commissariat Léa Bismuth, Labanque, Bethune contemporary art center

Being Beauteous with Nicolas Comment, Amaury da Cunha and Marie Maurel de Maillé, Fontenille Art Center, Lauris.
Sur le motif, Maison d’art Bernard Anthonioz (Nogent-sur-Marne).

2015
Fragments de l’amour, commissariat Léa Bismuth, CAC La Traverse, Alfortville Contemporary Art center

Being Beauteous with Nicolas Comment, Amaury da Cunha and Marie Maurel de Maillé, La Roche-sur-Yon museum.
Being Beauteous with Nicolas Comment, Amaury da Cunha and Marie Maurel de Maillé, Abbaye de Saint-Florent Le Viel.
Documents, Commissariat Léa Bismuth, URDLA, Villeurbanne.
Journal de l’œil (extrait), Comptoirs arlésiens de la jeune photographie.
Drawing now, Stand de La Galerie Particulière.
L’arbre, le bois, la forêt, CAC Meymac.

2014
Being Beauteous with Nicolas Comment, Amaury da Cunha and Marie Maurel de Maillé, Château d’eau gallery, Toulouse.

Real Maravilloso, La Galerie Particulière, Bruxelles.
Drawing now, Stand de La Galerie Particulière.
Art Paris, Stand de La Galerie Particulière.
Art Rotterdam, Stand de La Galerie Particulière.
La Femme d’à côté, Filles du Calvaire gallery (Paris).

2013 
Souvenirs d’immensité, Galerie de l’Institut Français (Madrid).

Bruissements, commissariat Léa Bismuth, Galerie Isabelle Gounod, Paris, dans le cadre de Nouvelles Vagues du Palais de Tokyo.
Artistes de la Casa de Velazquez, Domaine de La Garenne Lemot, Gétigné-Clisson.
Cosa Mentale, commissariat Christine Ollier (plusieurs lieux).

2012 
Sacré blanc !, Commissariat Yves Sabourin, Musée de la Tapisserie (Angers).

Quand les Nymphes parlent des Nymphes, que disent-elles ?, Commissariat Paul-Armand Gette, Arboretum (Argenton-sur-Creuse).
Le Blanc est la couleur, Commissariat Yves Sabourin, Passage de Retz (Paris). 

2010
été : 3 photographies dans le cadre de l’exposition Dans un jardin, Un hommage au déjeuner sur l’herbe et au jardin de Monet à Giverny, FRAC Haute-Normandie.

2009
Tout l’univers, Galerie VU’ (Paris).

2008
Métissages, Commissariat Yves Sabourin avec Martine Schildge, Annette Messager, Jean-Michel Othoniel… Fondation Thomson (Thaïlande).

2006
Christian Lacroix, dialogues, Commissariat Yves Sabourin avec Christian Lacroix, Annette Messager, Jean-Michel Othoniel, François-Xavier Courrèges… (Tel Aviv).
Métissages, Commissariat Yves Sabourin avec Gaelle Chotard, Isabelle Jousset, Jean-Michel Othoniel, Martine Schildge… Galerie de l’Institut français de Prague.
Métissages, Commissariat Yves Sabourin avec Gaelle Chotard, Annette Messager, Jean-Michel Othoniel, François-Xavier Courrèges, Martine Schildge… (Nevers).

2005
Christian Lacroix, dialogues, Commissariat Yves Sabourin avec Christian Lacroix, Annette Messager, Jean-Michel Othoniel, François-Xavier Courrèges… Fondation Thomso (Thaïlande).
Christian Lacroix, dialogues, Commissariat Yves Sabourin avec Christian Lacroix, Annette Messager, Jean-Michel Othoniel, François-Xavier Courrèges… Musée des Beaux arts de Shangaï (Chine).

2004
L’autre « métissages », Commissariat Yves Sabourin avec  avec Béatrice Dacher, Gaëlle Chotard, Martine Schildge, Christelle Familiari… Musée des Beaux arts, La Paz (Bolivie).
Christian Lacroix, dialogues, Commissariat Yves Sabourin avec  Christian Lacroix,Annette Messager, Jean-Michel Othoniel, François-Xavier Courrèges… Musée des Beaux arts et de la dentelle,Alençon, (catalogue).
Short stories avec Sophie Calle, Jeff Wall, Cindy Sherman…, Fotomuseum, Anvers (Pays-Bas).

2003
Toile blanche à Yves Sabourin, Galerie Alain Gutharc, Paris.
Une histoire sans nom, Rencontres Internationales de la Photographie (Arles), (exposition et projection).
Mai photographique à Quimper exposition d’une trentaine d’images extraites des livres C’est maquis et Une histoire sans nom.

2000
À blanc avec Bernard Plossu, André S. Labarthe, Jun Shiraoka, Paolo Roversi, Magdi Senadji… , galerie Filigranes à Paris.

Dates

1975: Birth in Lons-le-Saunier (Jura)

1998: Graduated from Ecole nationale supérieure des arts décoratifs de Paris

1999: Atelier national de recherches typographiques

2012: Vermillon (éditions Verdier/Nonpareilles)

2013: Regards de l’égaré (éditions Nonpareilles)

2019: Journal de l’oeil/Les globes oculaires (coédition Loco/Nonpareilles)

2020: Exhibition at the Domaine de Kerguéhennec (accompagnée d’un livre aux éditions Loco)